• 11 octombrie 2022

Trenul Regal va poposi în gara Câmpia Turzii 

Cu ocazia aniversării Centenarului Încoronării Regelui Ferdinand și Reginei Maria la Alba Iulia, ca rege și regină a tuturor românilor,…

 Trenul Regal va poposi în gara Câmpia Turzii 

Cu ocazia aniversării Centenarului Încoronării Regelui Ferdinand și Reginei Maria la Alba Iulia, ca rege și regină a tuturor românilor, eveniment petrecut în 15 octombrie,  Trenul Regal va face o călătorie simbolică de la Cluj-Napoca la Alba Iulia, în zilele de 14-15 octombrie 2022.

”Majestatea Sa Margareta și Alteța Sa Regală Principele Radu, împreună cu Alteța Sa Regală Principesa Sofia, vor efectua această călătorie cu Trenul Regal în onoarea unui moment istoric cu semnificații profunde pentru dezvoltarea statului român modern.”

În continuarea comunicatului remis presei luni, 10 octombrie, de Biroul de Presă al Casei Majestății Sale Custodelui Coroanei, se precizează programul și itinerarul Trenului Regal: Acesta va pleca din Cluj-Napoca, vineri, 14 octombrie, la ora 13.05  și va opri la Câmpia Turzii (14.08), Aiud (14.55), Teiuș (15.20). În fiecare din stațiile de pe parcurs, Trenul Regal va staționa câte zece minute, timp în care accesul publicului și al presei pe peron este liber. În ziua de 15 octombrie, Trenul Regal va intra în Alba Iulia.

Pe parcursul călătoriei cu Trenul Regal, împreună cu Familia Regală vor călători voluntari ai Crucii Roșii Române, elevi olimpici și reprezentanți ai proiectelor aflate sub înalt patronaj regal, se mai precizează în comunicatul transmis de la Palatul Elisabeta. .

Trenul Regal va intra în gara Alba Iulia, sâmbătă, 15 octombrie 2022, la ora 10.30. Accesul publicului și al presei pe peronul gării este liber. După încheierea ceremonialului sosirii la Alba Iulia, publicul va putea vizita Trenul Regal între orele 11 – 18. În continuarea zilei, Familia Regală va lua parte la un Te Deum oficiat de un sobor de preoți, cu începere de la ora 11, la Catedrala Ortodoxă a Încoronării de la Alba Iulia, precum și la Parada Încoronării, de pe Pietonala Mihai Viteazul și la prezentarea de volume regale din Sala Unirii.

Trenul Regal al României a împlinit 94 de ani 

Trenul Regal folosit în prezent de către Familia Regală, gândit ca un mijloc de transport pentru Regele Ferdinand Întregitorul și Regina Maria, în vizitele lor numeroase pe teritoriul României Mari, a început să circule în anul 1928. Din 1870 până în 1920, Regele Carol I și Regele Ferdinand au folosit alte două garnituri de tren.

Trenul a fost fabricat în Italia la solicitarea statului român, la uzinele Ernesto Breda – Construzioni Meccaniche Milano, în timp de doi ani, din 1926 până în 1928. El a fost livrat României și a intrat în serviciul Casei Regale la un an după moartea Regelui Ferdinand. Actualul Tren Regal a purtat pașii Reginei Maria, ai Reginei-Mamă Elena și ai Regelui Carol al II-lea în diverse localități din țară și în călătoriile lor din străinătate, cu ocazia vizitelor de stat. Trenul a adus-o în țară pe Regina-Mamă Elena, revenită din exil în anul 1940. Regele Mihai a călătorit mult cu Trenul Regal în anii celui de-al Doilea Război Mondial. Același tren a purtat Familia Regală pe tragicul drum al exilului, în ianuarie 1948.

La cei 94 de ani ai săi, Trenul Regal român este probabil cel mai vechi tren regal în funcțiune

Regele Carol al II lea-Trenul Regal, 1937 sau 1938
Sursa foto: Romania Regala

din lume. De la punerea sa pe calea ferată, Trenul Regal al României a purtat mii de kilometri capetele încoronate ale României. Cu actualul Tren Regal au călătorit patru generații ale Familiei Regale: Regina Maria, Regele Carol al II-lea, Regina Elena, Regele Mihai și Majestatea Sa Margareta. Nu au călătorit niciodată cu acest tren Regele Ferdinand I și Regina Ana.

Cu Trenul Regal au mai călătorit lideri politici români, europeni și americani, din anii 1948-1989. Istoria României cuprinde o mulțime de momente importante ce s-au petrecut în Trenul Regal sau care au legătură cu acesta.

Trenul este alcătuit din cinci vagoane: Vagonul Sufragerie, Vagonul Majestății Sale, Vagonul Musafirilor Regali, Vagonul Invitaților și Vagonul Casei Majestății Sale. Acestora li se adaugă, atunci când au loc Funeralii Regale, Vagonul Funerar.

Trenul Regal – Vagonul Sufragerie
Sursa foto: www.necenzuratPH.ro

Vagonul Sufragerie este compus din două spații: sufrageria propriu-zisă, cu o masă de 24 de persoane și salonul cu 12 fotolii. Sufrageria este folosită pentru prânzuri, dineuri sau invitații la ceai. Salonul este folosit pentru primiri sau pentru întruniri.

După anul 2012, Trenul Regal a redevenit un mijloc de legătură între Coroană și comunitățile locale din România, dar și un simbol al statului român. Debutul drumurilor parcurse de Trenul Regal în ultimii zece ani a avut loc în 15 octombrie 2012, când, cu prilejul a 90 de ani de al încoronarea regelui Ferdinand și a Reginei Maria, ca regi ai tuturor românilor, locuitorii municipiului Alba Iulia și autoritățile locale au reconstituit, pas cu pas, ceremonia desfășurată în 15 octombrie 1922.   Familia Regală a sosit în gara Alba Iulia, de unde s-a plecat la Catedrala Încoronării și în Sala Marii Uniri. A fost prima călătorie a Familiei Regale cu Trenul Regal, după 64 de ani de întrerupere de la ultima călătorie a acestuia, făcută cu prilejul plecării în exil a Regelui Mihai I și a Reginei-Mamă Elena, în zilele de 3-6 ianuarie 1948.

A doua călătorie a Familiei Regale a avut loc în 1 Decembrie, 2013, cu prilejul Zilei Naționale a României. Atunci trenul a parcurs un traseu ce a inclus orașele Sinaia, Câmpina, Ploiești și București, ca un omagiu adus de Ziua Marii Uniri Regelui Ferdinand I și Reginei Maria. În luna iunie a anului 2014, Familia Regală a efectuat cu Trenul Regal cea de-a treia călătorie din vremurile de astăzi, poposind pentru două zile la Craiova, unde Familia Regală a fost invitată de craioveni, de ziua orașului lor.

De Ziua Națională a României, în 2014 Trenul Regal, sub numele de Trenul Regal de 1

Locomotiva Trenului Regal – 2018

Decembrie, a făcut cea de-a patra călătorie, cu Familia Regală la bord, în semn de omagiu pentru regii români întregitori de neam. În 1 Decembrie 2014 Trenul Regal a parcurs traseul Sinaia, Focșani, Râmnicu-Sărat, Buzău, Ploiești și București. Călătoria Trenului Regal în ziua de 1 Decembrie s-a transformat într-un eveniment anual.

În anul 2015, la 1 decembrie, Familia Regală a refăcut un drum istoric. Sub numele de Trenul Aducerii Aminte, Trenul Regal a plecat din Turnu-Severin la București. Pentru a reface astfel drumul parcurs de Carol I acum 150 de ani, în 8 mai 1866, când a pășit pentru prima oară pe pământ românesc, trenul a oprit în gările Filiași, Craiova, Slatina și Titu. Ultima oprire, deși în gara unui oraș mai mic, a avut o semnificație importantă. Regele Carol I și Regina Elisabeta au venit de multe ori la gara din Titu, de unde i-au întâmpinat pe musafirii lor regali din Europa, invitați în România de cei doi suverani.

Miercuri, 30 noiembrie 2016, Trenul Regal a pornit din nou la drum, în anul jubileului de 150 de ani ai Coroanei Române. Traseul trenului a fost Gara Băneasa – Gara Sinaia. A doua zi, pe 1 decembrie, traseul celei de-a șasea călătorii  a inclus orașele Sinaia, Bușteni, Predeal, Brașov, Codlea, Făgăraș, Avrig și Sibiu. A fost traseul cu cele mai multe opriri dintre toate cele efectuate până acum. Incluzând gara de plecare și cea terminus, Trenul Regal a oprit atunci în nouă gări.

În zilele de joi 15 și vineri 16 decembrie 2016, Trenul Regal  a făcut a șaptea călătorie regală din zilele noastre, pentru comemorarea unui secol de la refugiul Familiei Regale, a Guvernului și a Parlamentului României la Iași. Pentru doi ani, din 1916 până în 1918, capitala Regatului României a funcționat la Iași. Familia Regală a parcurs întocmai traseul din zilele de 5-6 decembrie 1916, când în tren se aflau Regele Ferdinand I și Regina Maria. În ziua de joi, 15 decembrie 2016, Trenul Regal a oprit la Mărășești, Adjud și Bacău, iar vineri, 16 decembrie 2016, la Roman, Pașcani și Iași.

În 11 iulie 2017, la comemorarea centenarului marilor bătălii de la Mărășești, Mărăști și Oituz, Familia Regală a făcut a opta călătorie cu Trenul Regal, sub semnul recunoștinței față de eroii Primului Război Mondial. Trenul s-a oprit în gările Focșani, Mărășești, Adjud și Onești, iar Majestatea Sa Margareta și Principele Radu au luat parte la ceremoniile solemne desfășurate la mausoleele de la Mărășești și Mărăști, precum și la Cimitirul Militar din Oituz.

A noua călătorie (16 decembrie 2017) a avut loc de la Gara Regală Băneasa la Gara din Curtea de Argeș, când o țară întreagă l-a condus pe ultimul drum pe Regele Mihai I. Vagonul Funerar a fost adăugat la garnitura regală pentru prima oară, din anul 1938 încoace.

A zecea călătorie a Trenului Regal a fost dedicată Dobrogei. La 15 iunie 2018, trenul s-a oprit în gările Fetești, Cernavodă, Medgidia și Constanța, pentru a sărbători 140 de ani de la alipirea Dobrogei la țara-mamă și 160 de ani de la începerea lucrărilor liniei de cale ferată Cernavodă-Constanța.

A 11-a călătorie a Trenului Regal a onorat memoria celor care au realizat Marea Unire, la 100 de ani de la înfăptuirea acestui ideal național. Familia Regală a ajuns în Gara Alba Iulia la 1 Decembrie 2018, ora 9.30, cu Trenul Regal conectat la o locomotivă cu aburi construită în anul 1922, folosită în anii interbelici pentru a deplasa Trenul Regal în diferite orașe din România. Locomotiva a fost restaurată cu migală și efort, în cursul acestui an, special pentru a onora Centenarul Marii Uniri.

Trenul Regal se află în al zecelea deceniu al existenței sale, este bine păstrat, are rezistență și o remarcabilă calitate tehnică și continuă să fie unul dintre cele mai puternice simboluri ale Statului român. Toate drumurile lui sunt emoționante și dătătoare de mândrie. Călătorii trenului, Familia Regală și musafirii acesteia, precum și locuitorii orașelor, prezenți în gări pentru a spune bun venit, păstrează amintirea acelor clipe pentru totdeauna.

Povestea Trenului Regal continuă.

Adaptare după un text publicat pe site-ul www.romaniaregala.ro

 

Încoronarea Regelui Ferdinand și a Reginei Maria, la Alba Iulia – o poveste de acum 100 de ani

Regele Ferdinand I și Regina Maria au pornit spre Alba Iulia din Gara Sinaia. Trenul în care călătoreau cei doi suverani a ajuns în Alba Iulia la ora 09.30. Ferdinand I și Maria au fost întâmpinați în gară de prim-ministrul Ionel Brătianu, de ceilalți membri ai Guvernului, de președinții celor două camere ale Parlamentului și de 40 de invitați străini, între care se afla și viitorul Rege George al VI-lea al Marii Britanii. În procesiune, cu toții au pornit spre Catedrala Încoronării.

Regina Maria își amintea de o ploaie care a început să cadă la Alba Iulia, chiar în timp ce cei doi suverani erau primiți cu pâine și cu sare de primarul orașului.

Catedrala Ortodoxă din Alba Iulia a fost ridicată special pentru încoronare, în mai puțin de un an. Pentru a permite ridicarea lăcașului de cult, a fost demolat o parte din zidul cetății Alba Iulia, inclusiv o parte a bastionului Mihail.

În catedrală, slujba încoronării și Te Deum-ul care a urmat au fost oficiate de patru mitropoliți ortodocși. Regele Ferdinand I și Regina Maria au fost așezați pe tronurile împărătești, apoi președintele Senatului i-a oferit Regelui Coroana de Oțel, turnată din oțelul unui tun turcesc capturat la Plevna în timpul Războiului de Independență. Coroana de Oțel fusese realizată pentru Regele Carol I în 1881.

Încoronarea Regelui Ferdinand și a Reginei Maria, la Alba Iulia -15 octombrie 1922
Sursa foto: www.unstory.ro

Regele Ferdinand I și-a pus singur coroana pe cap, apoi Regina Maria a îngenuncheat în fața lui. Regele i-a așezat pe cap o coroană care fusese confecționată din 1,8 kilograme de aur, donat de un proprietar de mină din Munții Apuseni. Apoi, cei doi suverani au ieșit din catedrală sub faldurile unui baldachin. Au fost aclamați de 30 de mii de spectatori și de 15 mii de soldați.

A urmat o paradă militară în timpul căreia Ferdinand I și Maria au mers călare în fruntea regimentelor ai căror comandanți onorifici erau. Serbările au continuat cu dineuri oficiale oferite în Sala Unirii și în clădirea teatrului.

Serbările Încoronării s-au mutat apoi de la Alba Iulia la București, unde, în 17 octombrie, Ferdinand I și Maria au fost aclamați de 10 mii de primari veniți din toată țara la Arenele Romane. Serbările de la Alba Iulia au fost umbrite de refuzul organizatorilor de a-i invita în noua catedrală și pe ierarhii greco-catolici, care fuseseră în prim-planul Unirii. Drept urmare, liderii politici ai românilor ardeleni de religie greco-catolică au refuzat să participe la slujba religioasă de încoronare.

https://www.rfi.ro/politica-106601-pagina-de-istorie-incoronare-ferdinand-regi-romani

(15 octombrie 2018)