• 26 aprilie 2021

În ajunul Paștelui, la Galeria de Artă Valer Suciu din Turda: Mărturii despre dimensiunea sacră a artei

Motto: Consider că arta este un talent preţios, un mare dar primit în această existenţă trecătoare în drumul spre a…

 În ajunul Paștelui, la Galeria de Artă Valer Suciu din Turda: Mărturii despre dimensiunea sacră a artei

Motto: Consider că arta este un talent preţios, un mare dar primit în această existenţă trecătoare în drumul spre a fi, m-am simţit obligat să-l înmulţesc pentru a evolua spiritual, în drumul spre desăvârşirea artistică care nu are capăt.

(Mihai COȚOVANU)

Din 16 până în 27 aprilie, Galeria de artă Valer Suciu din Turda găzduiește expoziția de pictură Arta în dimensiunea sacră ce reunește peste 20 de lucrări din creația artistului plastic ieșean Mihai Coțovanu. Acesta expune la Turda peisaj, natură statică și portret.

Despre dimensiunea sacră a artei, oglindită în lucrările pictorului ieșean, în revista Semnal, nr. 11, din martie 2021, în articolul Mihai Coțovanu: cronicarul timpului și al spațiului Paul Gorban scrie că fără a nu face niciun fel de zgomot (n.r: Coțovanu), vine cu lucrări care dau în vileag un timp sacru, unul al memoriei şi al viului. În continuare, Paul Gorban explică dimensiunea sacră a picturilor lui Mihai Coțovanu:  Fără a expune lucrări cu tematică directă din zona sacralităţii, pictorul (…) venerează şi promovează sacralitatea, prin prezenţa constantă a verdelui, a apelor curgătoare, a chipurilor de copii, a (…) unor obiecte de cult, precum şi a clădirilor cu un puternic mesaj istoric. Potrivit aceluiași Paul Gorban, în picturile sale, Mihai Coțovanu sugerează dimensiunea sacră printr-o cromatică adecvată, ale cărei puncte de reper le constituie culori precum verdele cel viu, ce domină picturile artistului ieşean, prin metafora copacului, ca element de legătură dintre cer şi pământ, dintre albastru şi rădăcini. Cu rol de metafore apar culorile cărămiziu, maro, sau galben închis, culoarea clădirilor vechi care trimite în labirintul memoriei şi al istoriei. Roșul, o altă culoare des întâlnită în picturile lui Mihai Coțovanu, sugerează curgerea continuă a vieţii, a sângelui care ţine ca o sevă viul. Astfel, pictorul, aşa cum ar spune Platon, se lasă inspirat de muză, asemenea poetului, care la rândul lui se lasă locuit de muză. (Paul Gorban – Mihai Coțovanu: cronicarul timpului și al spațiului, revista Semnal, nr. 11, martie 2021)

Critic de artă pentru însăși lucrările sale, Mihai Coțovanu scrie despre dimensiunea sacră a picturilor expuse la Galeria de artă Valer Suciu din Turda: Artistul dobândește elementele esențiale ale picturii, de multe ori, fără a fi conștient că este pătruns de dimensiunea sacră în momentele creatoare ale realizării tabloului.

Trebuie remarcat că ramele ce încadrează picturile, realizate de asemenea de către Mihai Coțovanu, reprezintă adevărate modele de simplitate, sobrietate și eleganță, ceea ce sporește desfătarea vizuală oferită iubitorilor de arte plastice.

Regina Maria – portret de Mihai Coțovanu

n.a: Fără a fi critic de artă, îmi permit să afirm că lucrări precum cele din expoziția personală a pictorului ieșean Mihai Coțovanu conferă noi valențe calitative Galeriei de Artă Valer Suciu, din Turda. Expoziții precum cea realizată în anul 2018 cu lucrări ale portretiștilor transilvăneni din secolele XIX și XX (din colecția Zoltan Mladzsi-Ionescu) și Arta în dimensiunea sacră  ce reunește picturi din creația lui Mihai Coțovanu, contribuie la consolidarea prestigiului galeriei turdene în rândul așezămintelor similare din România.

Mihai Coțovanu, date biografice:

S-a născut în 21 iulie 1967

Studii: 

1987-1989 Şcoala Populară de Arte Iași, clasa prof. Ghiţă Leonard

1990-1995 Academia de Arte George Enescu, Facultatea de Arte Plastice şi Design, Iaşi, specialitatea pedagogia artei.

Pictorul Mihai Coțovanu a participat la 75 de expoziţii de grup și expoziții-concurs, printre care:

Expoziţia-concurs “Dominus” Bucureşti 1991; Muzeul de artă “Târgovişte” 1994, Salonul de Toamnă; Muzeul de artă Palatul Culturii Iaşi 1997, 2002; Muzeul de artă Constanța 2007; Concursul internaţional de artă Bârlad, Expoziţia Sacru şi profan, Bârlad 2007; Saloanele Moldovei 2008; Iarna în pictura românească Muzeul municipiului București 2009;  Artis, World Trade Center, Iaşi 2006-2010; Muzeul municipiului București 2013; Galeriile de artă U.A.P Sibiu 2013; Institutul Cultural Budapesta, Pictori români la Sozopol 2014; Palatul Șuțu 2014; Pro Boholț, Muzeul Cotroceni 2014-2015; Muzeul Unirii 2015; Pro Boholț, Muzeul Etnografic Sighetul Marmației 2015.

A realizat 59 de expoziţii personale. Cele mai importante au avut loc la: Galeria de artă “Cupola” Iaşi 1998, 2004, 2005, 2007, 2010; Galeriile de artă “Nicolae Tonitza” Iaşi 2009; Galeriile de artă “Artis” Bucureşti 2005; Galeriile de artă “Orizont” Bucureşti 2006, 2014; Galeriile de artă “Europe” Braşov 2004, 2005; Muzeul Etnografic Gura Humorului 2006; Galeriile de artă “Frunzetti” Bacău 2007; Galeriile de artă “Lascăr Vorel” Piatra Neamţ; Casa O.N.U. Bucureşti 2007;  Muzeul de artă Vaslui 2007; Muzeul de artă Braşov 2007; Galeriile de artă “Sofia” 2009; Galeria de artă a municipiului Rădăuţi 2003, 2005; Castelul Bruhl, Germania 2008; Sala “Constantin Brâncuşi” Palatul Parlamentului București 2009; Galeriile de artă “Dana” Iași 2011; Galeriile de artă Câmpulung Muscel 2013; Galeriile de artă “Nicolae Mantu” 2014-2015.

Mihai Coțovanu construiește, la fel de bine ca și cu penelul și cu slova scrisă. Pictorul a publicat circa 30 de articole în ziarul Flacăra Iaşului. Printre acestea se numără: Un tablou pentru eternitate, Autenticitate şi ipocrizie, În clasa domnului profesor Ghiţã Leonard, Avangarda şi comunismul I, II, Spovedania unui artist, Umbre ale avangardei, Să moară realismul, etc.

Mihai Coțovanu, prezentat în albume de artă: Un secol de artă ieşeană, de Valentin Ciucă, Nudul în pictura românească, Pictorii portretului și orgoliul în artă, de Mircea Deac și Pictori români la Sozopol, Portretul în pictura românească din colecții particulare 2014, Manualul Colecționarului de artă semnat de Tudor Octavian, Buchetul de flori din colecții particulare, Muzeul Cotroceni.

Albume personale: Penelul şi paleta – Mihai Coţovanu, de Valentin Ciucă; Arta întru desăvârșire, de Mircea Deac.

Premii:

Premiul l – Cântarea României 1988 – Salonul de toamnă; Premiul Academica ”C.D. Stahi” la concursul naţional de artă „Nicolae Tonitza” Bârlad, 2006; Medalia Fundaţiei de Artă Sf. Luca; Premiul Naţional de Performanţã Top Art acordat de revista Top Bussines – noiembrie 2008; Premiul special pentru portret – Simpozionul Naţional Dimitrie Cantemir 2010; Premiul Mihai Eminescu pentru pictură la Concursul Internaţional de Arte vizuale Noi şi Eminescu 2011, Iaşi.

Picturi din creația artistului plastic Mihai Coțovanu se găsesc în colecții particulare din țară, dar și din străinătate: Franţa, Israel, Japonia, S.U.A., Canada, Germania, Italia, Grecia, Austria, Elveţia, Belgia și Emiratele Arabe Unite.

(sursa informațiilor biografice: https://mihaicotovanu.ro)

Articol ilustrat cu picturi de Mihai Coțovanu, din expoziția Arta în dimensiunea sacră (Galeria de Artă Valer Suciu, din Turda 17 – 28 aprilie 2021)

Foto: Marius Romilă (MediaCom.ro)