- 4 octombrie 2020
Elisabeta Veress – discurs vizual la Galeria de Artă Valer Suciu Turda
Elisabeta Pietrar Veress, absolventă a secției de Arte Plastice și Decorative din cadrul Facultății de Litere a Universității de Nord…
Elisabeta Pietrar Veress, absolventă a secției de Arte Plastice și Decorative din cadrul Facultății de Litere a Universității de Nord din Baia Mare, vicepreședinte al Asociației culturale ,,Diamant de Maramureș” și organizatoare a taberei internaționale de artă ,,ElisabetaArt” din Cavnic, Maramureș, a participat, cu începere din anul 2010, la numeroase expoziții de grup organizate în țară, respectiv în Ungaria și Austria.
În expoziția ”Căutări” găzduită de Galeria de artă Valer Suciu, din Turda la sfârșitul lunii septembrie, Elisabeta Veress înfățișează amatorilor de ”beaux arts” picturi cu subiecte diverse, de la peisajul clasic la arta abstractă.
Astfel, se poate observa periplul parcurs de artistă, de la lucrări în care tratează culoarea cu mare sensibilitate, la picturi prin care provoacă emoții privitorului prin procedee ca juxtapunerea și modularea.
Elisabeta Veress surprinde, în picturile sale, frumusețea peisajului maramureșan, fie acesta rural sau urban. Artista își exprimă stările interioare, transpuse în creațiile sale, prin folosirea unor tehnici picturale diverse. Pictura Elisabetei Veress este una ideatică: casa țărănească emană aroma timpului său, iar binecunoscuta poartă maramureșană se transformă într-un fel de poartă a Raiului în lucrările sale.
Elisabeta Pietrar Veress mărturisește că transformă în formă și culoare dialogurile interioare pe care le poartă cu pictori pe care îi apreciază foarte mult, ca de exemplu Leonardo da Vinci, Pablo Picasso și Vincent van Gogh. Admiratore a curentului cubist, Elisabeta Veress recunoaște că uneori se simte privită pe fereastra timpului de către Pablo Picasso, căruia îi oferă, drept omagiu, câteva lucrări. Artista i-a consacrat o pictură și lui Leonardo da Vinci, după ce a citit o carte despre viața acestuia.
Pe ”cărarea fără sfârșit” expresie ce reprezintă și titlul unei picturi, Elisabeta Veress pășește conștientă de drumul sinuos al artei, jalonat de interogațiile întâlnite pe parcurs.
Dacă, initial, biserica apare în tablouri ca formă arhitecturală, în cele mai recente lucrări din ciclul ”Bolta cerului” Elisabeta Veress aduce în prim-plan ”simbolurile hristice” prin sintetizarea formelor. Indiferent de încercările vieții, divinitatea veghează, din înaltul cerului, urmele lăsate de om pe pământ. Dumnezeu se află și la căpătâiul suferinzilor, dar împărtășește și bucuriile oamenilor sănătoși. Așa cum se spune ”nihil sine Deo” (Nimic fără Dumnezeu).
În viziunea Elisabetei Veress, femeia – în ipostazele de iubită și mamă, cea care face sacrificii în viață pentru cei pe care îi iubește, are un spirit liber. Așa cum spunea Rabindranath Tagore ”bărbații creează prin imaginație, însă femeile creează prin iubire”. Despre spirit și înălțarea sa ”mărturisește” Elisabeta Veress în ultima lucrare prezentată la expoziția ”Căutări” găzduită de galeria de artă turdeană, despre treptele cunoașterii, atât interioare cât și exterioare, ce trebuie urcate de om pe parcursul vieții.
Elisabeta Pietrar Veress înceracă să redea în creațiile sale propriile ”căutări” și de aceea impresionează prin dorința de a realiza o introspecție a spațiului, de a descoperi noi modalități de exprimare plastică.