Studii: 1976 -1980 – Universitatea de Artă și Design Cluj–Napoca. Membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România (filiala Cluj-Bistrița), a Asociației Internaționale de Artă Pedagogică din Stuttgart (Germania), a Asociatiei “Dorothea Fleiss East-West Artists” din Stuttgart (coordonator de proiecte pe secțiunea ”Arte vizuale și media” pentru țările din Europa de sud-est)
Expoziții personale: Alba Iulia, Cluj-Napoca, Satu Mare, Dresda, Berlin.
Expoziții de grup: București, Baia Mare, Cluj-Napoca, Carei, Târgu-Mureș, Piatra Neamț, Covasna. În străinătate: China, Germania, Austria, SUA, Ungaria, Serbia.
Lucrări în colecții: Muzeele de Artă din Cluj-Napoca, Karbin (China) și Kaposvar (Ungaria). Colecții particulare din Germania, Ungaria, Franța, Italia, SUA, Anglia, China și România.
(fotografia Agnetei Cismașiu + text în casetă, în dreapta pozei)

Pictorița face notă discordantă în galeria artiștilor plastici turdeni. Practic, Agneta Cismașiu folosește tehnicile picturale pentru a-și înfățișa, prin lucrările sale, filosofia de viață, una caracterizată de o perpetuă schimbare. ”Evoluția mea spirituală se manifestă prin artă. Atât eu cât și lucrările mele trec printr-o metamorfoză”.
Pentru Agneta Cismașiu izvorul creației se află în lumea spirituală. ”Fără un conținut spiritual nu se poate vorbi despre artă” consideră pictorița. Agneta Cismașiu apreciază că, la fel ca și în cazul său particular, procesul metamorfozării, de la material la spiritual, sau altfel spus revalorizarea ființei și a lumii spirituale reprezintă un fenomen observabil și în manifestările artistice. ”Până nu demult, materialismul era factorul dominant în artă. Artiștii se străduiau să redea lumea exterioară cât mai fidel. Acum, atenția creatorilor se îndreaptă spre lumea interioară, spre viața spirituală” a conchis Agneta Cismașiu.

De curând, Agneta Cismașiu a realizat o expoziție personală, cu peste 15 picturi, la Galeria de Artă ”Mariana Berinde” din Cluj-Napoca. Intitulată ”Meditații picturale” expoziția, vernisată în 9 mai, chiar invită la meditație. ”Lucrările mele reprezintă un produs al meditației. Despre meditație nu putem vorbi dacă ne bazăm doar pe eul nostru cel de toate zilele. Cunoașterea de sine este o bogăție izvorâtă din spiritualitate, ce se poate înmulți în fiecare zi”.
Prin meditație, o gimnastică a minții ce îi permite descoperirea perpetuă a propriei sale ființe și a Universului, Agneta Cismașiu își propune să îndeplinească ceea ce consideră misiunea de căpătâi a omului și anume ”aceea de a da un sens lumii materiale. Prin actul creației, artiștii plastici spiritualizează culorile. Astfel, materia capătă un sens spiritual. Fiecare pictură are povestea sa” și-a mărturisit Agneta Cismașiu crezul său artistic, ale cărui rădăcini se află în antroposofia filosofului austriac Rudolf Steiner, care, deși susținător al concepțiilor despre reîncarnare și karma, acorda o mare importanță creștinismului și esoterismului de sorginte occidentală. Prin înființarea, în 1913, a Societății Antroposofice, Rudolf Steiner insista asupra creării unei legături între idealurile spirituale ale oamenilor și necesitățile materiale ale vieții cotidiene.
În aceeași ordine de idei, Agneta Cismașiu povestește, în picturile expuse la Galeria de Artă ”Mariana Berinde” din Cluj-Napoca, despre Îngerul albastru, despre un Pod peste abis sau despre Crucea cu trandafiri. Artista surprinde misterul legăturii dintre natura pământească și Cosmos, în picturi precum Coboară stele pe pământ, Misterul materiei, sau în Logodna Cerului cu Pământul. Lucrările de inspirație biblică, o constantă a creației Agnetei Cismașiu, nu au lipsit, nici de această dată, de la întâlnirea cu amatorii de arte vizuale: Poarta și Cupa Sfântului Graal, respectiv Pomul Vieții și Pomul Cunoașterii.
Încă în 2015, cu prilejul unei expoziții ”în duet” realizată la Satu Mare, s-au exprimat aprecieri potrivit cărora picturile Agnetei Cismașiu ”încearcă să treacă dincolo de lucruri spre energia care le animă. E o artă puternică, emoţionantă, transparentă, cu mare impact emoţional”. (Vasile Andreica, Informația Zilei, Satu Mare, 27 aprilie 2015)
O altă constantă, ce străbate, asemeni unui fir roșu, călăuzitor, creația Agnetei Cismașiu, o reprezintă sugerarea, prin culoare, a confruntării dintre eul material, simbol al efemerității și eul spiritual, etern. ”De la albastru, artista face trecerea la violet, verde şi apoi trece la auriu, pentru a sugera legătura dintre eul trecător, cotidian şi eul spiritual, adevărat. Pentru Agneta Labancz Cismaşiu, tema devenirii şi evoluţiei umane nu este o obsesie, ci o necesitate. Descoperirea propriului sine, călătorie individuală, este în egală măsură un drept şi o condiţie a împlinirii personale ” (Ziarul 21 Turda – 2 iulie 2011)
În ceea ce privește caracterizările de specialitate, formulate de profesoara Margareta Catrinu, criticul de artă Negoiță Lăptoiu și profesorul Emil Dobriban, cu prilejul vernisării ”Meditațiilor picturale” aceștia au remarcat, la lucrările Agnetei Cismașiu ”forma expresiei, extrem de individualizată” – Negoiță Lăptoiu, tehnica folosită, ce denotă ”o foarte bună cunoaștere a meșteșugului” – Emil Dobriban sau faptul că picturile artistei plastice din Turda reprezintă rodul ”unei culturi europene și creștine” – Margareta Catrinu.
Ca un corolar al concluziilor formulate de critică, cea mai potrivită și mai cuprinzătoare pare a fi exprimarea profesorului Emil Dobriban: Agneta Cismașiu ”reușește să fie experimentală. Nu se plafonează. Nu se repetă. Noi, creatorii, încercăm mereu să ne înnoim, să lucrăm cât mai mult cu sufletele noastre. Agneta Cismașiu reușește să facă acest lucru”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.