- 24 noiembrie 2020
La Galeria de Artă Valer Suciu, din Turda: Eveniment expozițional caritabil: ”Împreună pentru Horațiu”
Galeria de artă ,,Valer Suciu” găzduiește o expoziție de grup, organizată în scop caritabil de Asociația ,,Potaissa Art”. Sub titlul…
Galeria de artă ,,Valer Suciu” găzduiește o expoziție de grup, organizată în scop caritabil de Asociația ,,Potaissa Art”. Sub titlul ,,Arta este despre oameni – Împreună pentru Horațiu” s-au reunit pe simeze lucrări din creația unor artiști plastici din mai multe zone ale țării, astfel: Anca Petran, Anica Pojar, Claudia Macarie, Adela Kostyal, Victor Apostu (Cluj-Napoca), Gabriela Meșter (Dej), Alexandra Lupașcu (Dorna Candrenilor – Vatra Dornei), respectiv Cornel Vana, Maria Cristea, Sebastian Vasile Luca și Adela Simina Man (Turda), cu dorința de a ajuta, prin creațiile lor, un tânăr turdean, Horațiu Lazăr, în vârstă de 17 ani, care a suferit un accident și are nevoie de un aparat antispasmic în valoare de 6 mii de euro. În același scop, Clubul Rotary Turda va organiza o licitație, pe platforma online 24 Action a companiei Life is Hard din Cluj-Napoca, prin care se vor vinde lucrări din creația pictorilor amintiți,
Expoziția, deschisă până în 2 decembrie, la Galeria de Artă Vsler Suciu, din Turda, cuprinde

peste 25 de picturi.
Anca Petran, în cele trei compoziții pleacă de la figuri alegorice, ce transmit starea interioară a pictoriței și ajunge într-un labirint, simbol al vieții și al căutărilor. De la o cromatică cu o anumită suavitate ajunge într-o concretețe, unde pe tonurile brune ale pământului se evidențiază verdele crud al vegetației. Ființa umană pare a fi supusă unor interogații interioare.
Anica Pojar oferă publicului un frumos buchet de flori ca apoi să se oprească asupra unei ilustrații a lecturării profunde a spațiului montan atât de generos prin faună și floră, ca ulterior să stocheze pe pânză un peisaj solitar din zona transilvană.
Claudia Macarie aduce în fața publicului trei lucrări ce au ca tematică natura statică, florile, în mediul lor natural și peisajul din anotimpul cel mai generos cu albul, ce pune probleme de echilibru vizual, peisajul de iarnă.

Maria Cristea își compune și recompune peisajele, cu măiestrie trece de la peisajul solitar de toamnă, la cel în care apar elemente de arhitectură tradițională, ca apoi să transmită un fior spiritual, prin întâlnirea dintre spațiul laic și cel sacru.
Gabriela Meșter, în tușe largi și o gamă cromatică simplă, își propune a studia buchetul de flori, dar dintr-o altă perspectivă, oferindu-ne o cheie de descifrare a ceea ce a vrut să reprezinte, prin modul de redare al florilor, cât și a fundalului. În următoarea lucrare expusă putem descifra simbolul ochiului care plânge, prin cromatica folosită, adică ochiul pământului care plânge pe bolta cerească. Și aici putem să ne gândim la un simbol sacru foarte des întâlnit de-a lungul timpului, dar pe care pictorița l-a materializat în culoare prin modul său propriu.
Adela Simina Man expune două peisaje, unul auster, de toamnă pictat într-o gamă caldă, un peisaj auster și altul, o imagine a unei margini de sat transilvan, peste care frumoasa iarnă și-a întins aripile încărcate de nea.
Adela Kostyal atrage atenția privitorului prin intermediul a două peisaje de toamnă, unde

natura se zbate între a rămâne și a pleca, unde galbenul și oranjul i-au încet, locul verdelui. Modul de așternere a petelor aduc în prim-plan dragostea pictoriței pentru acest anotimp.
Alexandra Lupașcu prezentă cu trei tablouri, atrage atenția prin solitudinea copacului înflorit surprins în razele lunii, la flori, cărora le creează o anumită atmosferă prin gamele cromatice, calde sau reci.
Cornel Vana alege să ofere publicului un peisaj din ciclul de lucrări ,,Peisaj transilvan” unde, pe verticală, creează un ,,dialog” între peisajul zonal și elemente de arhitectură tradițională, fie laică sau sacră. Apoi cu lejeritate, pictează un buchet de flori de câmp în maniera-i bine cunoscută, flori de toamnă ce bucură întreaga atmosferă prin jocul corolelor florale.
Victor Apostu pictează cu lejeritate o fărâmă din minunatul peisaj de iarnă, unde între griurile monotone specific,e apar tușe calde, iar pata și linia dialoghează vizual, atât pe verticala tabloului, cât și pe orizontala acestuia. Compoziția figurativă cu multe personaje, ce se detașează pe fundal, este intersantă prin modul de gândire al artistului, ce o structurează pe scene, dar care, la final are un numitor comun.
Sebastian Vasile Luca, un pasionat de fotografie, transpune parcă, imagini fotografice, în tablouri, atât prin griurile neutre, pe care, prin masa picturală le poate reliefa, cât și prin modul de compunere, de joc, între linie și formă.
În imaginea reprezentativă: Pictură de Gabriela Meșter (detaliu)