- 29 iulie 2020
De la clasic la modern: Tehnici picturale inedite la Turda
Pictorul Oleg Rusnac a realizat lucrări în tehnica ”fine art” curent inclus în arta abstractă modernă, după cum a precizat…
Pictorul Oleg Rusnac a realizat lucrări în tehnica ”fine art” curent inclus în arta abstractă modernă, după cum a precizat artistul. Câteva din picturile realizate în manieră ”fine art” prin tehnica ”pouring” au făcut parte din expoziția personală ”De la clasic la modern” organizată cu lucrări semnate de Oleg Rusnac, în această vară, la Galeria de Artă Valer Suciu din Turda.
Pentru realizarea lucrărilor în manieră ”fine art” incluse de către artist în secțiunea ”Modern” a expoziției sale, Oleg Rusnac a folosit culori crilice, rășini epoxidice și silicon.
Fără a dezvălui toate amănuntele tehnicii folosite, Oleg Rusnac a precizat că pentru

realizarea picturilor ”fine art” se folosește tehnica ”paharului murdar”. Culorile se prepară prin amestecul cu două feluri de lac, pentru a se obține efectul de ”bulă”. Fiecare culoare se prepară într-un pahar separat. De regulă, pentru realizarea unei picturi se folosesc cel mult șase culori. Apoi culorile, astfel pregătite, se toarnă în ”paharul murdar” după o ordine prestabilită. Odată operațiunea încheiată ”paharul murdar” se răstoarnă pe pânză sau pe alt material folosit drept suport pentru viitoarea creație plastică.
După ce se găurește fundul paharului, vopselele se răspândesc pe pânză, de jur-împrejurul acestuia. După aceea se ridică paharul și culorile se întind pe toată suprafața pânzei cu pensula, cu mâna (protejată de o mănușă) sau cu un creion, până se obține un strat de vopsea foarte subțire, cu o grosime uniformă pe toată suprafața, spune Oleg Rusnac.

Pictura trebuie realizată în cel mult o jumătate de oră, deoarece apoi vopselele se întăresc. ”Mă joc cu culorile atât timp cât acestea se află în stare lichidă” a mai adăugat Oleg Rusnac. Adept al realizării picturilor prin tehnici clasice, Oleg Rusnac apreciază că folosirea tehnicii ”fine art” dezvoltă imaginația artistului. ”Când priveam o lucrare decorativă abstractă îmi spuneam că așa ceva nu există, dar odată cu trecerea anilor am învățat să descopăr în natură lucruri asemănătoare cu cele văzute în picturile abstracte” mai spune Oleg Rusnac, artist plastic ce pictează, de obicei, în manieră clasică, dar care își declară ”convertirea” cel puțin episodică, la post- modernism.
În ceea ce privește ”secțiunea clasică” a expoziției organizate în luna iulie la Galeria de Artă Valer Suciu din Turda, cu circa 30 de picturi semnate de Oleg Rusnac, aceasta cuprinde, mai ales, peisaje și portrete. O caracteristică a picturilor lui Oleg Rusnac, de asemenea oarecum inedită în lumea artelor plastice turdene, populată de creatori care sufocau publicul, la un moment dat, cu lucrări botezate monoton cu unicul titlul de ”compoziție” căruia, câteodată i se atașa un număr, spre individualizarea capodoperei (Compoziție 1, 2, 3 și așa mai departe), o reprezintă faptul că autorul și-a botezat lucrările cu nume concrete. Iată doar câteva exemple: Speranțe deșarte, Negresă la plajă, Anna Rusnac, Selfie cu bunica, Dedicație pentru Picasso sau Odă Bucuriei.
Despre lucrările reunite în prima expoziție cu lucrări realizate de Oleg Rusnac, găzduită de

galeria de artă turdeană, pictorul Alin Bîlcu, spune, cu referire la lucrările incluse de autor în secțiunea clasică a expoziției: ”Sunt lucrări de factură realistă, pentru realizarea cărora pictorul a folosit tehnica culorilor în ulei, pe pânză. Oleg Rusnac a folosit pentru realizarea peisajelor tușe specifice stilului impresionist”. Ochiul specialistului în arte plastice a remarcat, de asemenea, tonurile gri, realizate într-o paletă largă de nuanțe ”deosebit de plastice și de catifelate” cărora pictorul le-a conferit ”o surdă muzicalitate”.
Potrivit lui Alin Bîlcu, compozițiile plastice înfățișate publicului de Oleg Rusnac în expoziția De la clasic la modern ”sunt bine închegate, echilibrate și expresive”. Artistul conferă aceste atribute creațiilor sale plastice ”prin desen, culoare și distribuirea formelor” cu o pricepere dobândită printr-un asiduu exercițiu.
Pictorul și profesorul de educație plastică Alin Bîlcu, care, în acest caz și-a asumat și rolul de critic de artă, a evidențiat, de asemenea, lirismul și sobrietatea, atribute ce transpar din unele lucrări ale lui Oleg Rusnac.

În ceea ce privește portretele, Alin Bîlcu a remarcat că acestea sunt de factură realistă, respectiv expresionistă, dar se observă și tendințele manifestate de autor în direcția cubismului.
Cât despre picturile realizate de către Oleg Rusnac în maniera ”fine art” prin tehnica ”pouring” Alin Bîlcu apreciază că explorarea zonei abstracte a artelor plastice reprezintă ”o căutare a mesajelor plastice în zona transcendentalului”.
Născut în Republica Moldova, Oleg Rusnac s-a format ca și artist plastic la Chișinău, unde a absolvit Școala Republicană de Artă Ilia Repin (azi Colegiul de Arte Plastice Alexandru Plămădeală) apoi secția ”Ceramică decorativă” de la Institutul de Arte din capitala Basarabiei. Din 1993, Oleg Rusnac s-a stabilit în România, întâi la Cluj-Napoca, iar apoi la Turda. În prezent lucrează la Casa de Cultură din acest oraș.